Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Pengeélen

Pengeélen

Parasztbicska, bácskai görbe avagy Révész grószi maskara

2014. augusztus 13. - Bogyi bácsi

Figyelem! Végre fényképekkel illusztrált poszt következik! :)

 

Na bogaraim eljött ez az idő is! Amikor néhány évvel ezelőtt a késbogár elhatalmasodott rajtam, akkor már jó ideje nem követtem figyelemmel a késesvilág mainstream áramlatát. De ezt úgy értsd, hogy tényleg semmit nem tudtam az aktuális dolgokról. Nem olvastam fórumokat, nem látogattam a készítők honlapjait és nem nézegettem youtube videókat sem. Éppen az irodában töltöttem meglehetős unalom közepette munkaidőmet (ismered az érzést: közalkalmazott, péntek - tehát rövid nap - délután), amikor almamajszolás közben beugrott, hogy az alig 20 éves bicskám helyett jó lenne valami más. Nem volt annak semmi gondja, leszámítva, hogy a rugója már igencsak laza volt és ha mondjuk faragott az ember, akkor könnyen elkezdett rácsukódni az ujjára. Szóval ültem ott magamban és első körben arra gondoltam, hogy elcserélem apámmal a bicskánkat. (Ez persze nem lett volna egyszerű művelet: 300 km-re élünk egymástól és különben is csak kósza emlékképeim voltak arról az eszközről.) Aztán a második gondolatom az lett, hogy na akkor guglizzunk egyet, mert hátha.

Azt tudtam, hogy poros kis városomban már évek óta nincs késes, miután Simon Vili bácsi elhunyt. Innen is nyugodjon békében a Mester!

Na így találtam rá a Révész Késes Műhelyre. Húúú apám, hogy micsoda világ tárult föl az ember előtt! Rendben, tudom én, hogy a 20. századi vadromantika, az "operett-magyarság" milyen könnyen eluralkodik a gyöngédebb szíveken, de ennyire?! És ilyen hamar?! Szóval nézegetem a honlapot, böngészgetek a fejes görbék, maskarák, náderek csodálatos világában és keresem azt az egyet, ami az én új bicskám lesz. Hosszas, de tényleg hosszas keresés után végül is megállapodtam egy csiszolt agancs nyelű NAGY maskarában. Kissé féltem a netes rendeléstől, pontosabban attól, hogy milyen minőséget kapok, de erre semmi panaszom nem lehet. Gyorsan megkaptam a bicskát (ezt új értsd, hogy másnapra!) és túlzás nélkül állíthatom, hogy kiváló minőségű a cucc! Évekig használtam mire rájöttem, hogy ez tulajdonképpen nekem kicsi. Kb. 1-1,5 cm-el rövidebb a nyele, mint nekem ideális lenne. Szóval rendeltem egy nagyobb méretűt: két réz paklis, agancs nyelű, réz platinás grószi maskarát. Ezt itt ni:

 WP_20140731_002.jpg

Ez a grószi maskara. Mit is lehetne írni erről? Nagy nehézségben vagyok, mert meg kell mondanom, hogy nem könnyű szavakat találni a leírására. Elöljáróban szögezzük le, hogy ez a bicska bizony nagy. Nemhogy nagy, hatalmas! Azaz inkább csak annak látszik. kb. 0,56 cm-el hosszabb a nyele, mint a 9-es Opinelemnek, ahogy a pengéje is. A nyél vastagsága pedig még kisebb is (1,7 cm itt, 2,3 a legvastagabb pontján ott) és mégis ez tűnik a nagyobbnak. Robosztus a lelkem, annyi szent. Amikor először kézbe veszed, akkor a súlya tűnik föl leginkább. Nem könnyű! Azért a farmer zsebét nem húzza le, de a mostanság divatos melegítőgatyás srácoknak meggyűlne vele a gondja, de azok meg nem hordanak ilyen bicskát. Nincs rá jobb szó: munkakés. Ennek megfelelően a rugója nagyon erős. Az első nyitásnál úgy is mondhatom, hogy brutális (nekem konkrétan letört a "sportosan rövidre vágott" körmömből egy darabot!). Ez persze nem mágia és még csak véletlenül sem azt jelenti, hogy a Révész kések extra erős rugóval rendelkeznek. Kellően erős a szerkezet, a funkcióját maximálisan betölti. A bicska készítése során azonban finom szemcsés fémpor ragad be a tálung és a rugó közé, amitől a penge nyitáskor kissé megszorul. Ez kelti azt az érzést, mintha kinyithatatlan lenne a bicska. Ilyenkor megoldás egy-két csepp paraffin olajat csöpögtetni a tálung és a rugó közé, majd jó párszor nyitogatni a bicskát. Az olajba beragad a fémpor és ki is lökődik. Utána már tisztán, sallangmentesen jár a "kicsike". (Ezt, mármint az olajozást, én átlagban 2-3 havonta el szoktam végezni a bicskáimon, mert az a poros környezet amiben dolgozom, ugyancsak hasonló eredményt szokott elérni, mint a fémpor.) Szóval ha már kinyitottuk, menjünk is tovább. 

Nagyon masszív a cucc. 3 mm vastag pengéjével akár vadászkésnek is elmehetne és mivel a legszélesebb pontján több, mint 2 cm széles, ezért szalonnázni, falatozni ideális. A penge formája egyébként is elősegíti ezt. Megmondom őszintén, hogy néhányszor próbáltam vele "normálisan" is enni (tudod, tányérról ;) ), de nem volt meg az érzés, mint amikor kézből ment a dolog. Ennek ellenére nem volt rossz, csak furcsa. Valahogy a bicska robusztussága, ha szabad ilyent mondanom rusztikussága, távol áll a porcelántányérok világától. Ez persze csak vizuálisan zavaró. Bár mondjuk az újabban egyre divatosabb "magyarosch" útszéli csárdákban nem lógna ki a képből. :) 

Gyári éle kiváló, borotvaéles. Figyeld meg: szinte eltűnik a penge, ha függőlegesen fotózod! 

WP_20140731_003.jpg

Ha ilyen bicskát veszel, akkor több dologban biztos lehetsz: 

  • Nem fognak átverni az anyagminőséggel. Azt kapod, amit kérsz!
  • Ezért a készítő saját nevével jótáll (a beütő a pengén). Egy jó készítő hírnevét a suttogó-kampány öregbíti leginkább.
  • Egy ilyen bicska normál használat mellett mindig, mindenkor a rendelkezésedre áll. 
  • Kézműves termék: még egy pontosan ugyanilyen nem fog veled szembe jönni. 
  • Mivel kézműves termék igenis elő fognak rajta fordulni olyan kis apró szépségpöttyök, amik igazán egyedivé teszik. Ezek jó részét elsőre észre sem veszi az ember. Amikor azonban szemébe ötlenek, akkor annyira megjegyzi őket, hogy ezer közül is felismerné a saját bicskáját. 

Az enyémen a rugó közepén apró foltban rozsda jelentkezett. A készítés során itt megmaradhatott egy vékony rétegben a fémpor talán és ez kezdett korrodálódni. Semmi gáz: kapott egy kis WD-40-et, meg szarvasbőrös átdörzsölést és azóta nem korrodálódik tovább.

WP_20140731_006.jpg

A baknik forrasztásakor az ón néha megfolyik, kifolyik a bakni alól. Ez a csiszolás során szépen egy síkba dolgozódik a rézzel, tehát semmi gond. (Egyszersmind azt is jelenti, hogy nem spórolták ki a cuccot a bakni alól!)

WP_20140731_007.jpg

A penge nem zár tökéletesen középre. Bicska-sznoboknál ez problémát szokott jelenteni, mert ezek inkább nézegetni szeretik a késüket és nem használni. Én inkább pihentetem a szememet a párom formás idomain, de hát gusztus dolga... Egészen addig, amíg a platinába nem ér bele a penge, ez a "ferdeség" nem befolyásolja a működést.

WP_20140731_008.jpg

Egy szó, mint száz, ez egy egészen kiváló és masszív bicska, amit rendkívül jó paraméterek jellemeznek. A Révész Késes Műhelyről mindent elmond, hogy immár lassan száz esztendeje (1920-ban alapították a céget) a magyar késes ipar kiemelkedő képviselője! A Révész-bicska élményhez (ha szabad ilyen fogalmat használnom) nagyban hozzájárul, hogy a készleten lévő bicskákat 1-2 napon belül kézhez is veheti, aki megrendeli. A gördülékeny ügyintézés, a tisztelet és jómodor, amivel a vásárló találkozik itt, mára már sok helyen kihalt. Olyan bicska ez, ami nem akar többnek látszani, mint ami: egyszerű, de mindig megbízható társ, hogy könnyebbé és élvezetesebbé tegye a hétköznapjaidat. 

 

A Révész Késes Műhely honlapja: www.bicska.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://pengeelen.blog.hu/api/trackback/id/tr246525455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

benzolt 2014.09.22. 22:50:22

Üdvözlöm!
Pontosan ugyanez a fajta bicskám van, én Sárbogárdon vettem. Az élezéséről érdeklődnék. A műhelyben azt mondták bármikor arra járok megélezik, de én azért szeretném megtanulni! Az egyik ismerősömnek is grószi maskarája van, ő azt mondta domború élű, 1200-1600-os csiszolópapírral élezzem.

Válaszát előre is köszönöm!

Bogyi bácsi 2014.09.23. 06:48:44

Most erre mit lehet mondani? Akinek bicskája van, annak illik megtanulni élezni is. Én már csak úgy vagyok vele, hogy nincs lehetőségem mondjuk havonta leugrani Sárbogárdra, vagy máshova, ahol késes van, hogy megélezze a bicskámat. A jó bicska ott kezdődik, hogy "domború" éle van. Ezt késes körökben valami rejtélyes oknál fogva konvexnek mondják. Ebben az esetben a penge keresztmetszete olyasmi, mint itt a jobb szélső képen: www.survivalnewsonline.com/wp-content/uploads/2013/01/Blade-Grinds.jpg
A Révész bicskák is ilyenek, ebben tehát igaza volt az ismerősének. Nem akarom lebeszélni Önt a csiszolópapíros megoldásról, mert én is ismerek olyanokat, akik ezzel próbálkoznak, de én a magam részéről nem javaslom. Több oknál fogva sem!
1. Révészék leginkább Sandvik 12C27-es acélból dolgoznak. Ez egy kiváló tulajdonságokkal rendelkező acél és pillanatok alatt "megeszi" a csiszoló papírt. Tapasztalatom szerint 1 élezéshez úgy 2-3 A4-es nagyságú darabot használtam el, és az eredmény nem lett kielégitő, hogy finoman fogalmazzak!
2. Ha az ember nem tudja folyamatosan, tökéletesen ugyanazt az élszöget tartani, mint ami eredetileg volt, akkor inkább tompább kése lesz. Olyan borotvaélesre ezzel a módszerrel sosem lehet élezni, mint ahogy egy mester tudja a műhelyében (a gondolat nem a sajátom! Kocsis Feritől kaptam én is ezt a tanácsot!)

A megoldás nálam az egyszerű "kaszakő" volt. Pár száz forintért vettem 3 HAIDU követ (www.haidu.hu), a HCC sorozatból. 280-as, 600-as és 1200-as szemcsefinomságút. Ezeket élezés előtt kb. 15-20 percre vízbe kell áztatni, utána lehet őket használni.
Az élezés maga ott kezdődik, hogy megállapítjuk a penge ékszögét! Tegye le "lapjára" a pengét, fektesse rá mondjuk egy ceruzára. Itt egy kis segítség, hogyan gondolom: www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=INDj2mJVC28

Ha megvan az élszög, akkor azzal simán a köveken élezem. A szöget tartva tolom magamtól el a bicskát, visszafelé, az él másik oldalát ugye, meg húzom magam felé. Mintha vékony szeleteket akarnék levágni a kőből. A technikára persze rá kell érezni, ezért egy kis gyakorlás nem árt. Ha jól csinálta, akkor már a 280-as kő után is borotvaéles lesz. (Ja! Mindig az alacsonyabb szemcsesűrűségű kőtől - 280 - haladunk a magasabb felé - 1200 - ebben az esetben.) Ezzel a módszerrel csak nagyon lassan tűnik el az eredeti konvex él. Nekem most már több, mint egy éve megvan a bicskám és még mindig tartja az eredeti ékszöget, pedig így élezem. Akkor kell elvinni a mesterhez, ha már teljesen eltűnt a konvex él.
Remélem tudtam segíteni!

benzolt 2014.09.23. 23:22:10

Köszönöm a gyors és tartalmas válaszát! Beszerzem a köveket és elkezdem tanulni az élezést.

steroid stewie 2015.01.08. 02:52:17

Szia!

Most találtam ide a Révész műhelyből, mert épp bicskát keresek.

Tudnál abban segíteni esetleg, hogy mi a jelentősége, hogy egy vagy két pakli van a bicskán? Stabilabb fogást nyújt a kettő?

Illetve melyik nyél anyag jó még az agancson kívül szerinted?

Előre is köszönöm!

Bogyi bácsi 2015.01.08. 06:10:32

Szevasz!

A paklik száma nem befolyásolja a fogás stabilitását. Tény ugyanakkor, hogy a kétpaklis változatok "masszívabbak". Ha esetleg leejted, akkor a két paklis vége nehezebben sérül. Amikor nagyapámmal évtizedekkel ezelőtt a szőlőnkben voltunk, akkor a bicskáinkkal diót is törtünk a borozáshoz. Ezt egy paklissal nem lehetett volna megcsinálni. Ezen kívül sok különbség nincs a két verzió között. (Azt még gyorsan hozzáteszem, hogy a réz fertőtlenítő hatása nem elhanyagolható. Nem véletlen, hogy a juhászok a mai napig 3 paklis bicskákat használnak. Egy erdei túrán sokszor nincs lehetőség kezet mosni, ezért én általános használatra is a két paklisért szállnék síkra). A nyél anyagok kérdése teljesen szubjektív. A celluloidon (műanyag) kívül bármelyiket csak ajánlani tudom. Az agancs nagyon jól tapad a kézhez, még zsírosan/véresen is. A csiszolt agancs hasonlóan viselkedik, a kettő között nincs érdemi különbség. A fa szintén kiváló. Könnyű, de a nedves környezetet nehezebben tűri (ez alól kivételek a trópusi egzóták szoktak lenni, de ezekről Árpi bácsinál tudsz érdeklődni). Általánosságban elmondható, hogy az agancs gyorsan "érik", tehát a tenyértől nagyon szép sárgás színt kap, míg a fa egy kicsit lassabban és nem is olyan látványosan. De, legalábbis a hazai fafajok, szintén elkezdenek sötétülni. A fanyelű bicskák könnyebek szoktak lenni súlyra, mint az agancsosak. A szaru az összes közül a legszebb. Csodálatos mintázatokat tud adni és meglepően jól tapad a kézhez. Ugyanakkor sajnos "kényes" anyag. Ha kiszárad (mosogatógépben mosás pl. gyilkos számára, ahogy minden nyélanyagra nézve az!), akkor nagyon hamar megrepedezik. Ezen felül minden, de tényleg minden apró karc meglátszik rajta. Vigyázni kell rá, de cserébe tényleg gyönyörű. Bármelyik természetes anyagot választod is, melléfogni nem tudsz. Mindnek remek tulajdonságai vannak, amiket már évezredek óta bizonyítanak. Olyant vegyél, amilyen neked tetszik. A legjobb a helyszínen megtekinteni, kézbe venni, bár a netes rendelésen sem bukhatsz, mert nem árulnak zsákba macskát.

steroid stewie 2015.01.08. 11:47:06

Köszönöm a választ, sokat segítettél, minden jót!

Moti 2015.04.08. 12:28:57

Jó kis írás, köszi! :)

Bogyi bácsi 2015.04.08. 19:01:42

Örülök, hogy tetszett.

Zeno40 2015.04.08. 20:16:40

Tetszett az írás és a kommentek is meggondolandók. A cikkben szereplő bicskának az egypaklis változatát használom nyár óta. Ez az első egypaklis bicskám, nem bántam meg, hogy olyat választottam. Szerintem ad egy jellegzetes karaktert a markolatnak, de kétpaklisan is klassz lehet. Az első (kétpaklis) Révész késem wenge nyelű nagymaskara, azt még ennél a késnél is jobban szeretem. Élezni még nem tanultam meg, de nem is ezeken fogom kezdeni...

Bogyi bácsi 2015.04.08. 20:24:21

Én is nyúztam egy egypaklisat! ;) Minden penge más és kicsit más szögben kell élezni és lekövetni a geometriáját. Amikor ráérez az ember, akkor varázslatos dolgokat tud kihozni már egyetlen kővel is a pengéből. Krupp acéllal nem hálátlan dolog kezdeni. Ha ott már megy, akkor ne sajnáld a Sandvicket se! :D

edrose 2015.08.20. 11:06:58

„A penge nem zár tökéletesen középre. Bicska-sznoboknál ez problémát szokott jelenteni, mert ezek inkább nézegetni szeretik a késüket és nem használni.”

Ezzel azért nem értek egyet. Az, hogy a penge középre zárjon, nem feltétlenül sznobizmus és nem a kés nem használását jelenti, hanem egyfajta „fejlövés”. Engem például zavar, ha nem zár középre a penge. Viszont például egyáltalán nem zavar, ha az agancspanelek kétoldalt nem egyforma vastagságúak vagy mintázatúak/árnyalatúak stb. Szóval ki mire gerjed.
Te is írod: „Mivel kézműves termék igenis elő fognak rajta fordulni olyan kis apró szépségpöttyök, amik igazán egyedivé teszik.” Szerintem a penge középre zárása is ilyen szépségpötty. Az a lényeg, hogy mindenki a saját maga által szépnek tartott pöttyökket viselő darabot vásárolja meg.

Annak, aki magyar (egyben értsd: kézműves) bicskát szeretne vásárolni, de van valami ilyesmi háklija, mindig azt tanácsolom, hogy menjen el a készítőhöz vagy egy vásárba és válogasson. Ezek nem gépi gyártásúak, ezért (szerencsére) nem is egyformák, mindegyiknek van valami apró jellegzetessége, ami lelket ad neki. A rugóerő sem feltétlenül ugyanolyan, ez is számíthat. Ráadásul a legnagyobb öröm egy csomó bicska közül, azokat nyitogatva-csukogatva, innen-onnan mustrálva kiválasztani a sajátunkat. Azt, amelyik az összes saját fejlövéseinknek a közös halmaza. Persze van, aki ettől tart, esetleg zavarban van, pedig nincs olyan késes mester, akit zavarna a válogatás. Ellenkezőleg, örülni fog és inkább még komolyabban is veszi a kuncsaftot.

Ja, és a Révész grószi alaaaaaap! :) Az enyém ugyanilyen, csak csiszolt aganccsal. Bár gondolkodom, hogy kellene egy egypaklis, mert a maskarának a hátsó bakni hiánya szerintem igen kecses és csinos külsőt ad.

Köszi a posztot. ;)

Bogyi bácsi 2015.08.20. 15:11:13

@edrose: A legtöbben azért szokták szeretni, hogy a penge középre zárjon, mert így biztos nem ér bele a platinába. A középrezárás, azaz annak hiánya egészen addig nem zavar amíg a funkcionalitást nem befolyásolja. (Ezt a "vitát" a KP-on szerintem már lezavarták egyszer-kétszer :) )

Egyébként a véleményeddel egyetértek - kinek mi a "bogara", aszerint fog menni.

Jönnek majd újabb írások is! ;)
süti beállítások módosítása